Facebook Icon-twitter Icon-linkedin Instagram Discord Spotify Apple
www.geldvos.com

GELDVOS

Beter beleggen

  • Home
  • Podcast
  • Blog
    • Start to Invest
    • Beursoverzicht
    • Markt & Macro
    • Beleggingsstrategie
    • Boeken
    • Investeringsthema’s
    • Personal Finance
    • Portfolio
    • Technische analyse
  • Over
  • Contact
www.geldvos.comwww.geldvos.com
Font ResizerAa
Zoeken
  • Home
  • Podcast
  • Blog
    • Start to Invest
    • Beursoverzicht
    • Markt & Macro
    • Beleggingsstrategie
    • Boeken
    • Investeringsthema’s
    • Personal Finance
    • Portfolio
    • Technische analyse
  • Over
  • Contact
Volg ons
Copyright © Geldvos Geldvos geeft geen financieel advies, dit is enkel educatief materiaal.
Home » Blog » Meeliften op de AI-bubbel: Nasdaq 46.000?
Verschillende antropomorfe honden in hoodies en zonnebrillen vieren feest met champagne en geld in een hightech kamer, terwijl een robot - die de AI-bubbel symboliseert - in de buurt staat en digitale kaarten oplichten op de achtergrond.
BeursoverzichtGeldvosInvesteringsthema's

Meeliften op de AI-bubbel: Nasdaq 46.000?

Door Willem Vandamme
mei 11, 2026
9 Min. gelezen
Delen

Stel: je reist door de tijd naar november 1999. Koop je de dure technologiebeurs Nasdaq, wetende dat hij in een bubbel zit?

Natuurlijk. Je weet namelijk dat de bubbel pas uiteen zal spatten na 24 maart 2000. Dat is bijna 5 maanden waar alles met een ‘.com’ in de naam onafgebroken aan het stijgen is.

Nasdaq in 1999 - 2000
Nasdaq in 1999 – 2000

Ieder rationeel mens wist dat het een bubbel was en dat het niet kon blijven duren. Ondanks dat ging die irrationele laatste fase net geen 5 maanden door. De Nasdaq steeg in die periode ca. 109% vanaf de laatste bodem voor de grote stijging (18 oktober 1999).

Fast forward naar 2026. De Nasdaq heeft er opnieuw een sterk aantal jaren achter de rug, de markt is opnieuw in de ban van een revolutionaire technologie, de beleggers zijn opnieuw verblind door de “exponentiële” winsten… En de Nasdaq schiet opnieuw een versnelling hoger die bijna iedereen met stomheid slaat.

Iedereen rationeel mens weet dat het een bubbel was en dat het niet kan blijven duren.

Dé vraag op vandaag: Koop je de dure technologiebeurs Nasdaq, wetende dat hij in een bubbel zit?

Dit artikel is eveneens te beluisteren via Spotify en Apple Podcasts of te bekijken op YouTube (publicatie dinsdagochtend).

Inhoudstafel
Wanneer eindigt het feestje?Eerste waarschuwingssignaal: Negatieve divergentieTweede waarschuwingssignaal: 50-daagsgemiddelde (EMA)De bubbel kopenHoudt de markt hier rekening mee?Instapmomenten?Hoe instappen?

Wanneer eindigt het feestje?

Tot nu toe waren we steeds aan het wachten op de start van de laatste gekke fase van de markt.

Nu we er zijn, moeten we beginnen denken aan onze exit. De winsten zijn al zeer mooi dit jaar. Misschien komt daar nog een stuk bij als dit circus nog even doorgaat, maar idealiter geef ik zo weinig mogelijk winst terug.

Ik begin wat meer defensief te denken, maar nog niet te handelen. Daarvoor is het denk ik te vroeg. Want als ik rond mij kijk en luister zie ik twee uitgesproken meningen:

  • Beginnende fomo bij mensen die het begin van de run gemist hebben of zelfs uitgestapt hebben voor de oorlog.
  • Ongeloof.

Dat wordt ook gestaafd met de fear & greed index. We staan zelfs nog niet op extreme greed.

Fear & greed op vrijdag 8/05
Fear & greed op vrijdag 8/05

Eerste waarschuwingssignaal: Negatieve divergentie

Men zegt vaak dat iets “overgekocht is” en dat het daarom zal corrigeren. Meestal duidt men dat aan met een hoge RSI indicator (boven 70).

zever

Een RSI kan zeer lang, zeer hoog blijven in een stijgende markt. Ja, de Nasdaq is nu “overgekocht”, maar dat alleen zegt niets.

De voorbije 3 jaar ging de RSI 4x naar een gelijkaardig niveau en de koers steeg nog verder.

De correcties kwamen pas na negatieve divergentie. Dat is een hogere koers, in combinatie met een lagere momentumindicator.

Daggrafiek Nasdaq nu
Daggrafiek Nasdaq nu

Ferm overgekocht zagen we ook aan het eind van 1999. Vanaf 8 november 1999 was de Nasdaq overgekocht. Dat was aan het begin van de sterk stijgende fase.

Pas op 20 januari kwam er negatieve divergentie. Twee en een halve maand later. Wie uit de markt stapt op basis van “oververkocht”, die mist een bullmarkt.

Daggrafiek nasdaq 1999-2000 (incl. negatieve divergentie)
Daggrafiek nasdaq 1999-2000 (incl. negatieve divergentie)

Let op: die negatieve divergentie kan zeer lang aanhouden. In 2000 kon je deze twee maanden waarnemen op de Nasdaq. Het is een waarschuwingssignaal, niet meteen het teken om alles buiten te gooien.

Vandaag staat dit waarschuwingssignaal er nog niet. Je weet al welke in de gaten te houden.

Tweede waarschuwingssignaal: 50-daagsgemiddelde (EMA)

In de bullrun van 2000 heeft de Nasdaq 1 of 2 keer het exponentieel 50-daagsgemiddelde getest.

Ik schrijf 1 of 2 keer omdat het afhankelijk is van welke prijsreferentie je gebruikt: de koers van de Nasdaq index of de Nasdaq futures lopen een klein beetje anders.

De conclusie op beide grafieken is hetzelfde: zolang je boven de EMA50 blijft, is de stijgende trend intact.

Nasdaq 100 index: 1 terugtest naar EMA50
Nasdaq 100 index: 1 terugtest naar EMA50

Nasdaq futures: 2x terugtest naar EMA50
Nasdaq futures: 2x terugtest naar EMA50

Er is geen derde waarschuwingssignaal. Onder de EMA50? Get out. Don’t overstay your welcome.

De bubbel kopen

Als het effectief een euforische dotcom 2.0 is, dan zit er mogelijk nog veel in de tank.

Er komen mooie kansen aan, maar die zijn voor traders en speculanten. Niet echt voor beleggers.

Als je weet dat het een bubbel is en je koopt die toch, dan ben je aan het speculeren.

Niets mis mee, maar maak jezelf niets anders wijs. Wie nu een Nasdaq ETF koopt is een speculant. Of onwetend, kan ook nog.

George Soros, één van de meest succesvolle speculanten, zegt het volgende over bubbels.

soros

We weten alvast wat hij nu aan het doen is.

profiteren van bubble beleggen

Stel dat we opnieuw een stijging meemaken zoals in 2000, wat mogen we dan verwachten? Een 100% stijging op 5 maanden sinds de laatste bodem ziet er zo uit.

Nasdaq 46k tegen eind augustus?
Nasdaq 46k tegen eind augustus?

Nasdaq 46k tegen eind augustus? Dat lijkt niet te vatten, haast onmogelijk, maar dat dachten ze ook in november 1999.

Houdt de markt hier rekening mee?

Een NDX call optie met expiratie 31 aug 2026 en uitoefenprijs $35000 kost nu $102. Als dit dotcom scenario exact uitkomt, dan is deze optie $11000 waard ($46000 doel – $35000 uitoefenprijs). Dat is maal 107.

Stel dat het minder fors stijgt (bvb. $40000) dan wordt die optie nog altijd $5000 waard, wat neerkomt op maal 49.

De markt houdt hier (nog?) geen rekening mee. Dat maakt opties een interessante manier om te speculeren op dit scenario.

Instapmomenten?

Uit de eerder besproken analogie weten we het belangrijkste steunpunt in 2000: de EMA50 op de daggrafiek. Dat kan een mooi instapmoment zijn.

Daarnaast kan je ook proberen in de buurt van de EMA20 te kopen. Dat zijn de eerste twee pijlen hieronder in 2000. Bij die eerste pijl zakte de RSI weg onder de 60.

Instapmomenten zoeken: EMA20 of EMA50 daggrafiek
Instapmomenten zoeken: EMA20 of EMA50 daggrafiek

Een exacte tik op de lijn is het niet. Vanaf we in de buurt komen, kan het goed genoeg zijn.

Hoe instappen?

De eenvoudigste manier is via een tracker op de Nasdaq. (bvb. IE000QDFFK00)

Wie nog meer hefboom wil via een ETF, zou een tracker op de halfgeleidersector kunnen overwegen. Het is namelijk deze sector die de Nasdaq hoger duwt. (Bvb. Vaneck Semiconductor Ucits etf).

Via futures is ook een mogelijkheid, maar dat licht ik hier niet toe. Als dat onbekend terrein is, heb je daar niets mee verloren. Ben je wel geschikt om dat te handelen, dan is uitleg overbodig.

Een laatste manier is via opties. Ook hier kan je opties nemen op de Nasdaq index (zoals hierboven beschreven) of op semiconductors of zelfs op leveraged ETF’s. Veel mogelijkheden. Het beste is om te werken met verschillende uitoefenprijzen (bvb. 33k – 35k – 37k – 39k). Zo kan je stelselmatig winst nemen als de koersen blijven stijgen.

Handel enkel met instrument waar je verstand van hebt en beheers je risico! Weet wat je zal verliezen in het geval dit scenario toch niet uitkomt. (bvb. plaats een stop loss enkele procenten onder de EMA50 op de daggrafiek). In de podcast iets meer nuance hierover.

Veel succes!

Geldvos 🦊

P.S. Fan van mijn blog of podcast? Je zou mij een ongelooflijk plezier doen door Geldvos op Spotify te volgen en mij een 5-sterren review te geven. Dank u!

Laat een reactie achter Laat een reactie achter

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Vergeet zeker niet te subcriben!

Join Discord Community

Discord

Categorieën

  • Geldvos
    • Belastingen
    • Beleggingsstrategie
      • Fundamentele analyse
      • Risicobeheer
      • Technische analyse
    • Boeken
    • Investeringsthema's
    • Markt & Macro
      • Beursoverzicht
    • Personal Finance
    • Portfolio
    • Start to Invest

Ook interessant:

Een groep dieren in formele kleding danst in een onder hoogspanning staande nachtclub, met een vuur in het midden, discoballen in de lucht en een vos met een koptelefoon op die DJ is aan de draaitafels.
Fire in the disco: feest voorbij?
Geldvos Markt & Macro
Een beer in pak zit neerslachtig bij een dalende beursgrafiek bij een schip, terwijl stieren en vossen feestvieren op de dansvloer onder een stijgende beursgrafiek - een artistieke kijk op het beursoverzicht voor mei 2026.
Feest op de beurs, crisis ernaast – Beursoverzicht mei 2026
Beursoverzicht Geldvos
IPO’s als kanaries in de koolmijn
Geldvos Markt & Macro
Een persoon met een vossenkop in een pak houdt een grafiek met stijgende lijngrafieken vast, zittend aan een rommelig bureau vol met munten en documenten, technologische disruptie brengend in een saaie sector terwijl anderen op de achtergrond werken.
Technologische disruptie in een “saaie” sector
Fundamentele analyse Geldvos Investeringsthema's

Gelijkaardige blogs

Een groep dieren in formele kleding danst in een onder hoogspanning staande nachtclub, met een vuur in het midden, discoballen in de lucht en een vos met een koptelefoon op die DJ is aan de draaitafels.
GeldvosMarkt & Macro

Fire in the disco: feest voorbij?

De Nasdaq zakte vrijdag plots -4,77% lager. Daarmee staat de index terug op het niveau van 19 mei. Drie weken winst verdampt op één dag. Langs alle kanten hoor je paniekgeluiden, terwijl diezelfde markt op 8 mei nog euforisch was bij exact dit koersniveau. Terechte paniek? Dit artikel probeert de nodige nuance te brengen.

juni 8, 2026
Een beer in pak zit neerslachtig bij een dalende beursgrafiek bij een schip, terwijl stieren en vossen feestvieren op de dansvloer onder een stijgende beursgrafiek - een artistieke kijk op het beursoverzicht voor mei 2026.
BeursoverzichtGeldvos

Feest op de beurs, crisis ernaast – Beursoverzicht mei 2026

De Amerikaanse markten waren al duur gewaardeerd en ze worden gestaag duurder. En of het feest nog niet voorbij is! Na +15% voor de Nasdaq in april, kwam er deze maand nog eens 9% bij! De meltup in volle gang. In dit beursoverzicht: - Amerikaanse macroindicatoren die de beurs beïnvloeden - Stijgende rentes - Iran heeft de VS in een wurggreep - Update verschillende beleggingsthema's: scheepvaart, koper en energie (oil & gas, uranium, zon & wind) - Trades van de maand (long & short) ...

juni 1, 2026
GeldvosMarkt & Macro

IPO’s als kanaries in de koolmijn

We hebben nog drie maanden tot aan de top van de markt! Tenminste, dat leert de geschiedenis ons. Wanneer grote bedrijven met veel aandacht en hype naar de beurs komen, dan duurt het gemiddeld nog drie maanden voor de top van markt wordt neergezet. Tenminste als we ons in een bubbel bevinden. Over dat laatste bestaat ondertussen toch geen twijfel meer. In dit artikel overloop ik de vier vorige bubbels en de grote spraakmakende IPO's van die periode. En vooral: wat gebeurde er met het aandeel en de markt na hun beursgang?

mei 25, 2026
Een persoon met een vossenkop in een pak houdt een grafiek met stijgende lijngrafieken vast, zittend aan een rommelig bureau vol met munten en documenten, technologische disruptie brengend in een saaie sector terwijl anderen op de achtergrond werken.
Fundamentele analyseGeldvosInvesteringsthema's

Technologische disruptie in een “saaie” sector

Verzekeringsaandelen in de Verenigde Staten zitten in de hoek waar de klappen vallen. Wanneer een sector wordt gedumpt, creëert dit kansen. Op de beurs wordt er af en toe een kind met het badwater weggegooid. Dit artikel gaat over zo’n bedrijf: Ategrity Specialty Insurance Company Holdings (Ticker: ASIC). - Winstgevend - Sterke omzet -en winstgroei - Schuldenvrij - Geleid door de oprichter die tevens de meerderheid van de aandelen heeft. - Inkoop eigen aandelen - Insider aankopen eigen aandelen - Overnamekandidaat En misschien nog de kers op de taart: Dit bedrijf kan je kopen aan 32% korting tegenover de sector. Een groeibedrijf aan value waarderingen!

mei 18, 2026
www.geldvos.com
  • Home
  • Podcast
  • Blog
  • Over
  • Contact
  • Start to invest
  • Markt & Macro
  • Beleggingsstrategie
  • Technische analyse
  • Investeringsthema’s
  • Fundamentele analyse
  • Boeken
  • Belastingen
  • Podcast

De informatie van Geldvos is louter informatief en educatief bedoeld!

Facebook Twitter Icon-linkedin Instagram Discord Spotify Apple

Disclaimer & privacy policy

limonadaspritz The fox analyzing a candlestick chart and pointi f9019e84 948c 4b9a bd1d 291b6c8bbeeb
Subscribe gratis op onze nieuwsbrief!
Mis nooit meer onze laatste blogs, podcasts etc.
Zero spam, Unsubscribe wanneer je wil
Welkom terug!

Inloggen op je account

Username or Email Address
Password

Wachtwoord kwijt?