Facebook Icon-twitter Icon-linkedin Instagram Discord Spotify Apple
www.geldvos.com

GELDVOS

Beter beleggen

  • Home
  • Podcast
  • Blog
    • Start to Invest
    • Beursoverzicht
    • Markt & Macro
    • Beleggingsstrategie
    • Boeken
    • Investeringsthema’s
    • Personal Finance
    • Portfolio
    • Technische analyse
  • Over
  • Contact
www.geldvos.comwww.geldvos.com
Font ResizerAa
Zoeken
  • Home
  • Podcast
  • Blog
    • Start to Invest
    • Beursoverzicht
    • Markt & Macro
    • Beleggingsstrategie
    • Boeken
    • Investeringsthema’s
    • Personal Finance
    • Portfolio
    • Technische analyse
  • Over
  • Contact
Volg ons
Copyright © Geldvos Geldvos geeft geen financieel advies, dit is enkel educatief materiaal.
Home » Blog » IPO’s als kanaries in de koolmijn
GeldvosMarkt & Macro

IPO’s als kanaries in de koolmijn

Door Willem Vandamme
mei 25, 2026
11 Min. gelezen
Delen

Een bubbel zou niet compleet zijn zonder overdreven gehypete IPO’s! IPO staat voor Initial Public Offering, in het nederlands misschien beter bekend als een beursgang: Het lanceren van een privaat bedrijf op de beurs.

En die IPO’s zitten er effectief aan te komen. De haaien ruiken bloed geld!

spacex
Link naar: Artikel

Insiders willen hun (private) aandelen verkopen aan sky high waarderingen. Niets nieuws onder de zon want dit gedrag zagen al vier keer eerder gebeuren de voorbije 26 jaar.

Het is kenmerkend voor het einde van een jarenlange bullmarkt die eindigt in speculatieve gekte.

Dit artikel is eveneens te beluisteren via Spotify en Apple Podcasts of te bekijken op YouTube (publicatie dinsdagochtend).

Inhoudstafel
AI IPO’s komen eraanLessen uit eerdere bubbelsVA Linux (Technologie – Dotcom bubbel)Blackstone (private equity)Glencore (grondstoffen)Coinbase (Crypto exchange)Laatste kans op grote vetpotTiming?Herhaalt de geschiedenis zich?

AI IPO’s komen eraan

Drie grote AI-bedrijven komen naar de beurs: SpaceX, OpenAI en Anthropic. Bij de naam SpaceX denkt men aan Starlink en reizen naar Mars, maar het bedrijf werd eerder gemerged met xAI (het AI-bedrijf van Musk). Bijna 80% van hun uitgaven gaan naar AI. Het is voornamelijk een bedrijf dat miljarden investeert verbrandt in AI en daarnaast een klein beetje geld verdient in de ruimte.

Normaal zou de IPO van SpaceX pas later op jaar plaatsvinden, maar de procedure werd versneld. Zogezegd om de eerste te zijn en de concurrenten de loef af te steken. De echte reden zijn de marktomstandigheden: ze willen geen IPO doen wanneer het momentum en de gekte op de beurs voorbij is. AI is NU hot. Misschien is dat volgende maand niet meer zo.

SpaceX wil $75 miljard ophalen. Daarmee wordt het bedrijf gewaardeerd op $1,75 tot $2 triljoen.

Dit zijn alvast niet de resultaten van een $2 trillion market cap.. Dat maakt niets uit voor de gemiddelde belegger, because stocks only go up! (Sarcasme)

Uit de prospectus
Uit de prospectus

Kort samengevat:

  • Verlieslatend
  • Overdreven gehyped
  • Als het bedrijf zo geweldig is, waarom willen de eigenaars dan een deel verkopen?

De algemene consensus is dat de prijzen voor AI-diensten stelselmatig hoger kunnen worden gezet. De Chinezen (Deepseek) lijken daar voorlopig anders over te denken.

deepseek

Don’t be exit liquidity for the big boys. Hier heeft een belegger niets, maar dan ook niets te zoeken. Als je hieraan je vingers verbrandt, heb je eigenlijk niets te zoeken op de beurs. Laat iemand anders je geld beheren dan. Doe het voor jezelf, je partner en je kinderen. Don’t manage your own money als je dit zelfs maar overweegt!

Lessen uit eerdere bubbels

Wat kan je verwachten als basisscenario bij IPO’s die gepaard gaan met overdreven hype?

Laten we kijken naar vier bekende IPO’s bij vier eerdere bubbels. Elk van deze bedrijven kreeg zeer veel aandacht voor en rond hun IPO.

  • VA Linux (Technologie – Dotcom bubbel)
  • Blackstone (Private equity – Financiële crisis)
  • Glencore (grondstoffen bubbel)
  • Coinbase (Crypto exchange)

VA Linux (Technologie – Dotcom bubbel)

VA Linux deed hun IPO in december 1999, drie maanden voor de top van de dotcombubbel. Het aandeel begon op $30 en steeg intraday tot $320 om hun eerste dag uiteindelijk te sluiten op $250. +733% op dag 1, een absoluut (gestoord) record!

Kranten stonden er vol van. Enorme belangstelling. The sky is the limit.

Alleen bleek die sky al op dag 1 bereikt te zijn.

VA Linux in het jaar 2000
VA Linux in het jaar 2000
  • Op 8 december 2000, 1 jaar na IPO, stond het aandeel op $8,49. 72% onder de IPO-prijs en 96% onder het slot van dag 1.
  • In december 2002, 3 jaar na IPO, stond het aandeel op $1,19.

Het bedrijf is nooit een hoogvlieger geworden. Via een rij overnames is het uiteindelijk onderdeel geworden van Gamestop. Jawel, het “meme aandeel” dat in 2020-2021 meer dan 10.000% steeg op minder dan een half jaar tijd.

Blackstone (private equity)

Blackstone deed hun IPO in juni 2007, vier maanden voor het begin van de financiële crisis in oktober 2007. Het duurde tot 2015 voor beleggers breakeven stonden. Slechts een klein percentage hield die aandelen zo lang bij. Op minder dan twee jaar tijd waren de aandelen 90% in waarde gedaald!

Blackstone sinds IPO in juni 2007.
Blackstone sinds IPO in juni 2007.

De meeste aandeelhouders verkochten ergens onderweg met verlies. Zeker als ze door de crisis nog eens hun job kwijt waren. Dan heb je cash nodig voor de lopende uitgaven. Een dubbele klap die je financieel jaren kost! Daarom moet je een cashbuffer hebben…

Glencore (grondstoffen)

Glencore deed hun IPO in mei 2011, drie maanden voor de start van de grote bear market in grondstoffen (aug 2011). Het duurde tot november 2022 voor een belegger breakeven stond.

Glencore sinds IPO 2011.
Glencore sinds IPO 2011.

Geen enkele belegger hield dat zo lang bij want van IPO naar bodem deed het aandeel -88%.

Thanks for p(l)aying!

Coinbase (Crypto exchange)

Coinbase deed hun IPO in april 2021. In de twee maanden erna corrigeerde bitcoin 55%. Het jaar erop liet bitcoin nog een sterke daling zien (-77%) na een tussentijds herstel. Wie toen deelnam aan de Coinbase IPO zag op anderhalf jaar zijn “belegging” -91% gaan.

Coinbase sinds IPO in 2021
Coinbase sinds IPO in 2021

Het duurde 4,25 jaar voor IPO-beleggers breakeven stonden. Het aandeel stond welgeteld twee weken op winst en is van dan op gezakt. Vandaag staat het nog altijd 50% onder de IPO-prijs.

Laatste kans op grote vetpot

“Ja maar, dat was toevallig net voor de grote crash van dat moment.”

Dat is net het hele punt.

Smart money weet

  • dat waarderingen duur zijn.
  • dat veel onwetende beleggers bereid zijn alles te betalen om deel te nemen aan de hype
  • dat de hype niet zal blijven duren. Ze moeten het ijzer smeden wanneer het heet is

Dat wisten ze bij VA Linux in 1999.

Dat wisten ze bij Blackstone in 2007.

Dat wisten ze bij Glencore in 2011.

Dat wisten ze bij Coinbase in 2021.

En dat weten ze ook bij SpaceX, OpenAI en Anthropic. Het is hun waarschijnlijk hun laatste kans om goed aan de kassa te passeren. Als het momentum voorbij is, moeten ze mogelijk 5 tot 15 jaar wachten voor er opnieuw zoveel belangstelling zal zijn.

Timing?

Op welke termijn kunnen we dit verwachten?

SpaceX is de eerste die naar de beurs komt. Dat zou op 12 juni zijn. In een normale IPO is er een ‘lockup’ periode. In die periode mogen insiders geen aandelen verkopen. Vaak is dat 180 dagen.

SpaceX heeft hier al een specialleke ingediend. In plaats van een 180 dagen lockup periode, hanteren ze een getrapt systeem. Om de paar dagen mogen insiders 7% verkopen.

  • 7% na 70 days → August 21, 2026 (Friday)
  • 7% na 90 days → September 10, 2026 (Thursday)
  • 7% na 105 days → September 25, 2026 (Friday)
  • 7% na 120 days → October 10, 2026 (Saturday)
  • 7% na 135 days → October 25, 2026 (Sunday)
  • De rest komt vrij na 180 dagen (woensdag 9 december)

Musk is een uitzondering. Hij mag alleen maar verkopen vanaf 9 december.

Opnieuw mijn vraag: Als dit bedrijf en de toekomst ervan zo geweldig is, waarom zou je als insider willen verkopen?

Herhaalt de geschiedenis zich?

Altijd! De wereld verandert, de technologie verandert, de samenleving verandert, maar de mens is nog steeds krak dezelfde als altijd. Een irrationeel vat vol emoties.

Patterns repeat, because human nature hasn’t changed for thousand of years

– Jesse Livermore

Vanaf IPO tot top van de markt:

  • VA Linux: 3 maanden
  • Blackstone: 4 maanden
  • Glencore: 3 maanden
  • Coinbase: 2 maanden

Gemiddeld 3 maanden tot de top. Nu is de vraag welke IPO het signaal geeft: SpaceX, OpenAI of Anthropic?

Het maakt niet uit, het signaal is duidelijk. Dit is een speculatieve eindfase van een bullmarkt die al 18 jaar bezig is.

Als SpaceX hun IPO doet op 12 juni en we tellen daar drie maanden bij = 12 september 2026.

Als daarrond de top valt, matched dat met de finale knotsgekke fase waar ik al maanden over schrijf. Laatste besproken in dit artikel van twee weken terug.

Voorlopig verloopt de Nasdaq nog steeds volgens dit scenario.

Dit was de Nasdaq in 2000. Let op die test richting het 20-daagsgemiddelde.

Nasdaq in 2000
Nasdaq in 2000

Vandaag zou dat onderstaand scenario betekenen voor een gelijkaardig verloop. We hebben ook net de eerste test rond de MA20 achter de rug.

Nasdaq nu
Nasdaq nu

Op 19 mei deelde ik de onderstaande optie op de Geldvos Discord. Enkel voor wie wil speculeren op een finale meltup.

QQQ ETF-opties: Nasdaq 40k=+40%=980 QQQ, 46k=+60%=1100 QQQ. Kosten en R/R voor 800/850 strikes op 21 aug, 18 sept, 30 sept.
Uit de Geldvos Discord

Veel succes!

Geldvos 🦊

P.S. Fan van de blog of podcast? Je zou mij een ongelooflijk plezier doen door Geldvos op Spotify te volgen en mij een 5-sterren review te geven. Dank u!

P.S.2: Geniet van de barbeque(s)!

Laat een reactie achter Laat een reactie achter

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Vergeet zeker niet te subcriben!

Join Discord Community

Discord

Categorieën

  • Geldvos
    • Belastingen
    • Beleggingsstrategie
      • Fundamentele analyse
      • Risicobeheer
      • Technische analyse
    • Boeken
    • Investeringsthema's
    • Markt & Macro
      • Beursoverzicht
    • Personal Finance
    • Portfolio
    • Start to Invest

Ook interessant:

Een groep dieren in formele kleding danst in een onder hoogspanning staande nachtclub, met een vuur in het midden, discoballen in de lucht en een vos met een koptelefoon op die DJ is aan de draaitafels.
Fire in the disco: feest voorbij?
Geldvos Markt & Macro
Een beer in pak zit neerslachtig bij een dalende beursgrafiek bij een schip, terwijl stieren en vossen feestvieren op de dansvloer onder een stijgende beursgrafiek - een artistieke kijk op het beursoverzicht voor mei 2026.
Feest op de beurs, crisis ernaast – Beursoverzicht mei 2026
Beursoverzicht Geldvos
Een persoon met een vossenkop in een pak houdt een grafiek met stijgende lijngrafieken vast, zittend aan een rommelig bureau vol met munten en documenten, technologische disruptie brengend in een saaie sector terwijl anderen op de achtergrond werken.
Technologische disruptie in een “saaie” sector
Fundamentele analyse Geldvos Investeringsthema's
Verschillende antropomorfe honden in hoodies en zonnebrillen vieren feest met champagne en geld in een hightech kamer, terwijl een robot - die de AI-bubbel symboliseert - in de buurt staat en digitale kaarten oplichten op de achtergrond.
Meeliften op de AI-bubbel: Nasdaq 46.000?
Beursoverzicht Geldvos Investeringsthema's

Gelijkaardige blogs

Een groep dieren in formele kleding danst in een onder hoogspanning staande nachtclub, met een vuur in het midden, discoballen in de lucht en een vos met een koptelefoon op die DJ is aan de draaitafels.
GeldvosMarkt & Macro

Fire in the disco: feest voorbij?

De Nasdaq zakte vrijdag plots -4,77% lager. Daarmee staat de index terug op het niveau van 19 mei. Drie weken winst verdampt op één dag. Langs alle kanten hoor je paniekgeluiden, terwijl diezelfde markt op 8 mei nog euforisch was bij exact dit koersniveau. Terechte paniek? Dit artikel probeert de nodige nuance te brengen.

juni 8, 2026
Een beer in pak zit neerslachtig bij een dalende beursgrafiek bij een schip, terwijl stieren en vossen feestvieren op de dansvloer onder een stijgende beursgrafiek - een artistieke kijk op het beursoverzicht voor mei 2026.
BeursoverzichtGeldvos

Feest op de beurs, crisis ernaast – Beursoverzicht mei 2026

De Amerikaanse markten waren al duur gewaardeerd en ze worden gestaag duurder. En of het feest nog niet voorbij is! Na +15% voor de Nasdaq in april, kwam er deze maand nog eens 9% bij! De meltup in volle gang. In dit beursoverzicht: - Amerikaanse macroindicatoren die de beurs beïnvloeden - Stijgende rentes - Iran heeft de VS in een wurggreep - Update verschillende beleggingsthema's: scheepvaart, koper en energie (oil & gas, uranium, zon & wind) - Trades van de maand (long & short) ...

juni 1, 2026
GeldvosMarkt & Macro

IPO’s als kanaries in de koolmijn

We hebben nog drie maanden tot aan de top van de markt! Tenminste, dat leert de geschiedenis ons. Wanneer grote bedrijven met veel aandacht en hype naar de beurs komen, dan duurt het gemiddeld nog drie maanden voor de top van markt wordt neergezet. Tenminste als we ons in een bubbel bevinden. Over dat laatste bestaat ondertussen toch geen twijfel meer. In dit artikel overloop ik de vier vorige bubbels en de grote spraakmakende IPO's van die periode. En vooral: wat gebeurde er met het aandeel en de markt na hun beursgang?

mei 25, 2026
Een persoon met een vossenkop in een pak houdt een grafiek met stijgende lijngrafieken vast, zittend aan een rommelig bureau vol met munten en documenten, technologische disruptie brengend in een saaie sector terwijl anderen op de achtergrond werken.
Fundamentele analyseGeldvosInvesteringsthema's

Technologische disruptie in een “saaie” sector

Verzekeringsaandelen in de Verenigde Staten zitten in de hoek waar de klappen vallen. Wanneer een sector wordt gedumpt, creëert dit kansen. Op de beurs wordt er af en toe een kind met het badwater weggegooid. Dit artikel gaat over zo’n bedrijf: Ategrity Specialty Insurance Company Holdings (Ticker: ASIC). - Winstgevend - Sterke omzet -en winstgroei - Schuldenvrij - Geleid door de oprichter die tevens de meerderheid van de aandelen heeft. - Inkoop eigen aandelen - Insider aankopen eigen aandelen - Overnamekandidaat En misschien nog de kers op de taart: Dit bedrijf kan je kopen aan 32% korting tegenover de sector. Een groeibedrijf aan value waarderingen!

mei 18, 2026
www.geldvos.com
  • Home
  • Podcast
  • Blog
  • Over
  • Contact
  • Start to invest
  • Markt & Macro
  • Beleggingsstrategie
  • Technische analyse
  • Investeringsthema’s
  • Fundamentele analyse
  • Boeken
  • Belastingen
  • Podcast

De informatie van Geldvos is louter informatief en educatief bedoeld!

Facebook Twitter Icon-linkedin Instagram Discord Spotify Apple

Disclaimer & privacy policy

limonadaspritz The fox analyzing a candlestick chart and pointi f9019e84 948c 4b9a bd1d 291b6c8bbeeb
Subscribe gratis op onze nieuwsbrief!
Mis nooit meer onze laatste blogs, podcasts etc.
Zero spam, Unsubscribe wanneer je wil
Welkom terug!

Inloggen op je account

Username or Email Address
Password

Wachtwoord kwijt?